دين و روان شناسى
نیکان
جمعه 24 فروردين 1397برچسب:نیکان،روانشناسی دینی, :: 19:18 ::  نويسنده : علی یگانه

در جستجوی معنا

معرفي كتاب

درامدي بر روانشناسي دين

مسعود آذربايجاني، سيدمهدي موسوي اصل؛ ۲۰۷ صفحه؛ ۱۴۵۰۰ ريال
كتاب
درآمدي بر روان‌شناسي دين نخستين اثر در موضوع روان‌شناسي دين محسوب مي‌شود و با اينكه به همه مباحث روان‌شناسي دين و همه ديدگاهها و نظريه‌ها نپرداخته، ولي سعي بر اين بوده كه مهم‌ترين آراء و مسائل را مورد توجه قرار دهد.
مباحث اين كتاب به پنج فصل تقسيم مي‌شوند:

اصل اول به تعريف روان‌شناسي دين، تاريخچه و روش‌‌شناسي آن اختصاص دارد. در فصل دوم نظريه‌هاي سه روان‌شناس بزرگ، ويليام جيمز، فرويد و يونگ بررسي و نقد شده‌ است. در فصل سوم به ابعاد دين و دينداري پرداخته شده و شرايط فهم دينداري و ديدگاههاي مربوط به ابعاد دين كاويده شده است. در فصل چهارم با اشاره‌اي مختصر به تاريخچه و روشهاي اندازه‌گيري دينداري، مباني نظري و مشكلات اندازه‌گيري دينداري مورد توجه قرار گرفته و سرانجام آثار دينداري در سطح فردي و اجتماعي و نيز هزينه‌هاي دينداري موضوعات بررسي شده در فصل پنجم است.
 اين كتاب به عنوان منبع درسي براي دانشجويان رشته روان‌شناسي، الهيات و دين‌شناسي در مقاطع كارشناسي ارشد و دكترا تدوين شده است.

خانواده در نگرش اسلام و روانشناسي 

حمدرضا سالاري‌فر، زير نظر حجت‌الاسلام والمسلمين سيد محمد غروي و دكتر محمدكاظم عاطف وحيد؛ ۲۳۰ صفحه؛ ۱۴۰۰۰ ريال
كتاب خانواده در نگرش اسلام و روان شناسي كه به عنوان منبع كمك درسي براي دانشجويان رشته روان‌شناسي، تهيه شده است با مباحث خانواده، تعريف خانواده، ازدواج و مقدمات آن، مانند شرايط همسرگزيني، آغاز شده و سپس به آثار روان‌شناختي ازدواج و روابط اعضاي خانواده پرداخته است. در اين ميان ديدگاههاي اسلام نيز در هر مورد تبيين شده است. مؤلف روابط خويشاوندي را به عنوان يكي از آثار ازدواج در نظر گرفته و ابعاد مختلف آن را بررسي كرده و سپس به اركان خانواده از قبيل مسئوليتهاي زن و شوهر، والدين و فرزندان پرداخته است. بررسي نقش باورهاي ديني، توصيه‌هاي اخلاقي و رفتاري اسلام در ازدواج به همراه عوامل مشكلات خانوادگي و راهكارهاي اسلام براي پيشگيري و حل آن موضوعات ديگري است كه در دنباله بحث كتاب مي‌آيد. با مطالعه اين كتاب بينش مخاطب نسبت به انواع خانواده و قوانين اقتصادي خانواده در اسلام از نگاه روان‌شناختي بيشتر مي‌شود. در پايان سعي شده خانواده‌هاي الگو و طرحي كلي از نظام خانواده در اسلام ارائه شود.

 

روان شناسي دين از ديدگاه ويليام جيمز

نويسنده: مسعود آذربايجاني      ناشر: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

 

روان شناسي دين به بررسي پديده دينداري از منظر روان شناختي مي پردازد.
در مقدمه اين كتاب، تاريخچه و اهميت روان شناسي دين بررسي شده و گزارشي از زندگي نامه، آثار، مباني فكري و روش شناسي ويليام جيمز ارائه شده است.

چيستي دين و دينداري، خاستگاه دين و منشا دينداري، تحليل ايمان، توصيف و تبيين تجربه ديني و سرانجام آثار دينداري، پنج فصل اين كتاب است كه به محورهاي اساسي روان شناسي دين از ديدگاه جيمز، مي پردازد.

از ويژگي هاي اين تحقيق گزارش، تحليل و نقادي آراي ويليام جيمز در موضوعات ياد شده است.

فهرست
چيستي دين و دينداري- خاستگاه دين و منشا دينداري-در باب ايمان-تجربه ديني-آثار دينداري

 

مهارت های زندگی با نگاه دینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب مهارت‌های زندگی با نگاه دینی به قلم دکتر سید جعفر علوی گنابادی از سوی دانشگاه علوم اسلامی رضوی منتشر شده است.

کسانی در مسیر زندگی موفق خواهند شد که هر چه بیشتر خود و امکانات خود را بشناسند؛ هم موارد مشترک با دیگران را در خود شناسایی کنند و هم با ویژگیهای انحصاری خویش، آشنا شوند.

جایگاه خود آگاهی در آموزه های دینی، بسیار والاست و به شناخت و آگاهی ـ به صور کلی ـ در این تعالیم، تأکید فراوانی شده است. در میان این شناخت ها، خود آگاهی، موقعیتی ممتاز دارد؛ به گونه ای که هیچ شناختی به درجه اهمیت آن نمی رسد. این جایگاه در منابع، با تعابیر گوناگونی برجسته شده که برترین حکمت، برترین عقل، برترین شناخت، مفید ترین شناخت، آخرین درجه شناخت و کامل ترین شناخت ، نمونه ای از این تعابیر است.

در عناوین این کتاب می خوانید: «مهارت خود آگاهی با نگاه دینی»، «مهارت همدلی با نگاه دینی»، «مهارت حل مسئله با نگاه دینی».

در بخشی از کتاب آمده است: «یک تاجر، برای اینکه در امر تجارت، موفق شود، باید در پایان هر روز داد و ستد های آن روز را به دقت بررسی و محاسبه کند. این کار، نقاط قوت و ضعف تجارت روزانه را مشخص کرده، امکان جلوگیری از ضرر و زیان احتمالی را فراهم می کند. ضمن اینکه در تصمیمات تاجر برای روزهای بعد بسیار مؤثر خواهد بود. انسان نیز با افکار و رفتار خویش در حال تجارت است و موفقیت خود را مرهون محاسبه و رسیدگی دقیق اعمال خویش می باشد.

کسی که به محاسبه خویش بپردازد، با عیبهای خویش آشنا شده، بر گناهانش احاطه پیدا می کند. از گناهان توبه کرده، عیوب خویش را اصلاح می نماید.
از این رو، در آموزه های اسلامی درباره سنجش خود ـ که یکی از مؤثرترین راه های خود آگاهی است ـ تأکید فراوان شده و راجع به آن کتاب های زیادی نوشته شده.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان نیکان و آدرس ataataee.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: